Godt innhold er viktigere enn noen gang

Facebook går til krig mot dårlige «klikksaker», og har nå kommet med en oppdatering av nyhetsstrømmen.

Facebook-tibe2.jpg


Oppdateringen skal sørge for å gi hver enkelt bruker mer relevant og nyttig innhold. Dette innebærer at saker med clickbait-overskrifter vil bli mindre og mindre synlige.

"Du vil aldri tro hva Facebook har gjort"

Typiske clickbait-overskrifter er titler som trigger nysgjerrigheten, og som med vilje utelater viktig informasjon. Dette misleder leserne og lurer dem til å klikke for å finne svar.

- Vi har hørt fra våre brukere at de ønsker å se mindre av saker med clickbait-titler og at de vil se mer av det som er relevant og viktig for dem, skriver Facebook på sin egen blogg. De skriver også at en av de viktigste verdiene for nyhetsstrømmen er å ha autentisk kommunikasjon. 

Relevant er viktig

Facebook jobber hardt for å forstå hva slags innhold brukerne ser på som relevant, slik at de kan fremheve enda flere gode historier. Saker med typiske clickbait-titler vil derfor få en dårligere rangering og havne lenger ned i nyhetsstrømmen. Samtidig vil autentiske og relevante historier få mer plass i nyhetsstrømmen, noe som betyr at godt innhold er viktigere enn noen gang. Jo bedre innhold, jo bedre rangering. 

Sider og brukere som ikke poster clickbait-innlegg, vil ikke merke stor forandring i sin distribusjon av innhold på Facebook.

Kontaktperson redaksjonelt innhold hos TIBE: Ingrid Kvande, tlf 71 20 12 04.
∧ Tilbake til toppen