Er din bedrift synlig på nett?

Medievanene til nordmenn har endret seg drastisk fra årtusenskiftet og til i dag. Hele 87% av den norske befolkningen bruker internett daglig. Ønsker du å nå ut til kundene dine er du helt avhengig av å være synlig digitalt.

iStock_84410467_LARGE.jpg


Verden er i konstant endring, og de siste årene har papiravisene opplevd en kraftig nedgang. Andelen nordmenn som leser papiraviser daglig har gått ned med hele 42% på få år, og de trykte mediene tapte hele 300 reklamemillioner i 2015. (SSB, Kampanje.no). Den siste tiden har også andelen TV-seere gått ned. Faktum er at nordmenn bruker mer og mer tid på internett og sosiale medier, mer enn noen sinne. 

For å nå ut til målgruppen din, må din bedrift være der folk er.

Finner kundene nettsiden din?

Det finnes flere måter å oppnå digital synlighet på, men innholdet på nettsiden din er avgjørende for hvor god måloppnåelse du har på nett. Det er avgjørende at nettsiden din er brukervennlig, har godt og relevant innhold, gode nøkkelord og god struktur. Du må tilrettelegge for at kundene dine finner det de trenger, og at veien til mål er så enkel som mulig for brukeren. Ofte krever det at vi ofrer mye og prioriterer knallhardt i innholdsstrukturen for å få frem det viktigste innholdet. Søkemotoroptimalisering handler om å få et nettsted til å vises så høyt oppe som mulig i søkemotorens resultater. Når man gjennomfører et søk i Google får man opp tusenvis av resultater, og målet er å komme så langt opp som mulig. 

Det hjelper lite å ha en tipp topp nettside, dersom ingen finner den. 

Når du gjennomfører et søk i Google er de øverste treffene som regel søkemotorannonser, altså betalte annonser. Med Google Adwords får du annonsert mot de riktige målgruppene for din bedrift og mulighetene er mange. Med søkemotoroptimalisering og søkemotorannonser, eller en god kombinasjon av disse to, vil du være synlig for målgruppen din når de gjennomfører et søk på ord og begreper som er relevante for din bedrift.

Sosiale medier

I tillegg til å ha en brukervennlig nettside og synlighet i søkemotorer er det også avgjørende å være synlig i andre digitale kanaler, for eksempel i sosiale medier. I Norge bruker hele 2.765.000 mennesker Facebook daglig, og sosiale medier byr på et hav av ulike muligheter. Digital kommunikasjon og markedstiltak gir en unik mulighet til å segmentere og ikke minst målrette langt mer effektivt og presist enn med tradisjonell reklame i trykte medier. Du vil ikke lenger være begrenset av geografi og tid, og kostnadene er bare en brøkdel sammenlignet med prisen på tradisjonelle tiltak. 

Dersom dine potensielle kunder bruker internett for å finne informasjon - burde ikke din bedrift være der kundene er? Oddsene er dessuten store for at konkurrentene dine er på nett, og da har du rett og slett lite å stille opp med dersom du ikke er synlig. 

Hvordan?

Alle bedrifter har et behov for å være synlig overfor målgruppen sin. TIBE er totalleverandør innen digital kommunikasjon, og vi jobber med å utvikle kommunikasjonsløsninger og- tiltak for kunder i ulike bransjer, lokalt og nasjonalt. Vi har utviklet en egen metodikk, ODA, hvor vi jobber med å Optimalisere den Digitale Adferden til bedriftene vi arbeider med. Her har vi fokus på tre hovedområder: teknologi, innhold og eksponering. Metodikken gir innsikt som brukes i den videre utviklingen - i et kontinuerlig forbedringsarbeid for å kommunisere så effektivt som mulig. 

Vi har ansatte med høy kompetanse og bred erfaring innen kommunikasjon, teknologi og markedsføring, og leverer kreative løsninger tilpasset alle kanaler. 

Kontakt oss gjerne om du har spørsmål, eller er nysgjerrig på hvordan vi kan hjelpe deg med din digitale synlighet i 2017.
∧ Tilbake til toppen